NECMETTİN ERBAKAN
ÜNİVERSİTESİ ÖZEL YETENEKLİLER EĞİTİM,
UYGULAMA VE ARAŞTIRMA
MERKEZİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç
MADDE 1
– (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Necmettin Erbakan Üniversitesi Özel
Yetenekliler Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet
alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve
çalışma şekline ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2
– (1) Bu Yönetmelik; Necmettin Erbakan Üniversitesi Özel
Yetenekliler Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet
alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve
çalışma şekline ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3
– (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun 7 ncimaddesinin birinci fıkrasının (d)
bendinin (2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4
– (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Çalışma
birimi: Merkeze bağlı faaliyet birimini,
b) Danışma
Kurulu: Merkezin Danışma Kurulunu,
c) Merkez:
Necmettin Erbakan Üniversitesi Özel Yetenekliler Eğitim, Uygulama ve
Araştırma Merkezini,
ç) Müdür: Merkez
Müdürünü,
d) Özel yetenekli
öğrenci (ÖYÖ): Yaşıtlarına göre daha hızlı öğrenen, yaratıcılık, sanat,
liderliğe ilişkin kapasitede önde olan, özel akademik yeteneğe sahip, soyut
fikirleri anlayabilen, ilgi alanlarında bağımsız hareket etmeyi seven ve
yüksek düzeyde performans gösteren öğrenciyi,
e) Rektör:
Necmettin Erbakan Üniversitesi Rektörünü,
f) Üniversite:
Necmettin Erbakan Üniversitesini,
g) Yönetim
Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin Amaçları ve
Faaliyet Alanları
Merkezin
amaçları
MADDE 5
– (1) Merkezin amaçları şunlardır:
a) ÖYÖ’nün tanılanmasına
yönelik faaliyetlerde bulunmak, tanılama ve değerlendirme modelleri
geliştirmek.
b) ÖYÖ için örgün
ve yaygın eğitim-öğretim faaliyetlerinde bulunmak.
c) ÖYÖ’nün eğitimi
ile ilgili öğretmen eğitimi yapmak ve ilgili resmi ve özel kurumlara
danışmanlık yapmak.
ç) ÖYÖ’nün eğitimi
ile ilgili Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumları ile iş birliği
yaparak bu okullarda bulunan ÖYÖ’nün eğitimine katkı sağlamak.
d) Türkiye’deki
ve diğer ülkelerdeki özel yetenekli bireylerin bilim insanı olarak
yetişmelerine katkı sağlamak için çeşitli alanlarda zenginleştirilmiş,
farklılaştırılmış ve bireyselleştirilmiş eğitim modelleri ve programları
geliştirmek, bu öğrencilerle birlikte bilim ve doğa kampları, yaz ve kış
bilim okullarında etkinlikler düzenlemek.
e) Zekâ, üstün
zekâ, üreticilik ve bütün özel yeteneklilerin eğitimi alanlarında bilimsel
araştırmalar yürütmek ve bu alanlarda araştırmacılar yetiştirmek.
f) Özel yetenekli
bireylerin ailelerine yönelik eğitim, danışma ve rehberlik faaliyetlerinde
bulunmak, bu konuda ilgili resmi ve özel kurumlara danışmanlık yapmak.
g) Özel
yeteneklilere yönelik ülke ölçeğinde stratejik bilgi üretmek, bilimsel
araştırmalar yapmak, yapılanları değerlendirmek ve araştırma ve geliştirme
merkezi oluşturmak.
ğ) Özel
yeteneklilerin eğitimi boyunca izlenmesi, profesyonel meslek yaşamları
boyunca da iş birliğinin sürdürülmesine ilişkin uygulamalar yapmak.
h) Özel
yeteneklilerin sağlıklı bir mizaç eğitimi ile milli ve uluslararası
değerleri tanımalarını, benimsemelerini, geliştirmelerini ve bu değerlere
saygı duymalarını; lider ve üretici düşünce yeteneklerini milli ve
toplumsal bir bakış açısıyla ülke kalkınmasına yarar sağlayacak biçimde
geliştirmek.
ı) Özel
yeteneklilerin bilişsel-duyuşsal ve psikomotor alanların
tamamında bütüncül gelişimlerini sağlayacak çalışmalarda bulunmak.
Merkezin
faaliyet alanları
MADDE 6
– (1) Merkezin faaliyet alanları şunlardır:
a) Zekâ, üstün
zekâ, üstün yetenek ve yaratıcılık alanlarında bilimsel araştırmalar yapmak
ve araştırma projeleri, eğitim ve tanılama araçları ve modelleri
geliştirmek.
b) ÖYÖ’nün eğitimi
ile ilgili örgün eğitim kurumları oluşturulmasına katkıda bulunmak.
c) Özel
yeteneklilerin eğitimi ile ilgili tüm alanlarda eğitim programları
geliştirmek, uygulamak ve değerlendirmek.
ç) Üniversitemiz
kapsamında ÖYÖ’nün Üniversitemiz laboratuvar, atölye ve
ortamlarında destek eğitim almalarını sağlamak.
d) ÖYÖ için
destek eğitim ortamları oluşturmak ve destek eğitim faaliyetleri
düzenlemek.
e) ÖYÖ’nün eğitimi
ile ilgili kurs, sertifika eğitimleri ile öğretmen eğitimleri düzenlemek,
enstitülerimiz ile iş birliği içinde öğretmenlere ÖYÖ’nün eğitimi
ile ilgili lisansüstü eğitim imkânları oluşturmak.
f) Türkiye’de tüm
eğitim kademesi, tür ve düzeyindeki okul ve kurumlarında görev yapan
öğretmenlere özel yeteneklilerin eğitimi konusunda düzenlenecek programlar
kapsamında eğitim vermek.
g) Özel yetenekli
bireylere sahip ailelere eğitimler vermek ve danışmanlık
yapmak; destekleyici, güvenlerini artırıcı, çevre ile uyumlu,
kendisi ile barışık olma bilinci kazandırmak ve bu ailelere psikolojik ve
sosyolojik bakımdan destek olacak eğitim programları oluşturmak.
ğ) Türkiye ile
diğer ülkeler arasında uluslararası düzeyde özel yetenekli bireyler için
bilim ve doğa kampları, yaz ve kış bilim okullarında etkinlikler, liderlik
programları ve diğer toplantıları düzenlemek.
h) Özel
yeteneklilik konusunda uzmanları bir araya getirip ulusal veya uluslararası
katılımlı kongre, panel, seminer, çalıştay, konferans ve benzeri
bilimsel faaliyetler düzenlemek ve katılmak; yurt içinden ve yurt dışından
uzman bilim adamlarını davet etmek, özel yeteneklilerin eğitimi ile ilgili
uluslararası iş birliği yapmak ve uluslararası projelere katılmak.
ı) Türkiye’nin
bilim politikasına katkıda bulunmak için ilgili kamu kurum ve kuruluşları
başta olmak üzere özel yetenekli bireylerle ilgili çalışmalar yürüten sivil
toplum kuruluşları ile ortak çalışmalar, ulusal ve uluslararası projeler planlamak
ve uygulamak.
i) Özel
yeteneklilerin eğitimlerine yönelik bilimsel nitelikteki çalışmaları
yakından takip ederek bilimsel dergi ve haber bülteni çıkarmak.
j) Özel
yetenekli bireylerin, Üniversite öğretim elemanlarının vermiş olduğu
kurumsal ve uygulamalı derslere katılması için ortam hazırlamak.
k) Üniversitedeki
akademisyenler ile ilgili eğitim kurumlarının birlikte çalışacakları
projeleri oluşturmak ve gerçekleştirmek.
l) Eğitim
Fakültesi bünyesindeki tüm bölüm ve anabilim dallarındaki öğrencilere özel
yeteneklilerin eğitimi ile ilgili bilinçlendirme çalışmaları yapmak, lisans
ve lisansüstü düzeydeki derslerin koordinasyonunu sağlamak.
m) Sanat ve spor
alanlarında özel yetenekli öğrencilere yetenekleri doğrultusunda çalışma
ortamları sunmak.
n) Özel yetenekli
bireylere uluslararası platformlarda kendilerini geliştirmelerine yardımcı
olacak dil kursları düzenlemek.
o) Özel yetenekli
bireylerin üretken ve sorun çözen bireyler olarak yetişmelerine imkân
sağlamak üzere zenginleştirilmiş, farklılaştırılmış ve bireyselleştirilmiş
eğitim programları geliştirmek, uygulamak ve değerlendirmek.
ö) İlimizde özel
yeteneklerin eğitimi alanında yürütülen eğitim ve bilimsel faaliyetlerin
akreditasyonunun sağlanmasına yönelik çalışmalarda bulunmak.
p) Yurt içinde ve
dışında özel eğitim kapsamında özel yetenekli olarak tanılanmış bütün
çocukların takibini yapmak ve onları eğitim kampları ve benzeri
organizasyonlarla hayata hazırlamak.
r) Özel
yeteneklileri, gerektiğinde burs ve kredi alabileceği kurum ve kuruluşlarla
bir araya getirmek, imkânlar ölçüsünde burs ve/veya yardım temin etmek.
s) Örgün eğitim
dışında kalan özel yetenekli bireylerin, iş alanlarındaki ihtiyaca yönelik
olarak teknik buluş ve araçlar geliştirebilmelerine imkân sağlamak ve bu
konuda desteklemek.
ş) ÖYÖ’nün uzaktan
eğitimi ile ilgili faaliyetlerde bulunmak.
t) ÖYÖ’nün eğitimi
ve zekâ gelişimi ile ilgili fiziki ve teknoloji destekli materyaller ve
ortamlar üretmek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin Yönetim Organları
ve Görevleri
Merkezin
yönetim organları
MADDE 7
– (1) Merkezin yönetim organları şunlardır:
a) Müdür.
b) Yönetim
Kurulu.
c) Danışma
Kurulu.
ç) Çalışma
Birimleri.
Müdür
MADDE 8
– (1) Müdür; özel yetenekliler alanında çalışmaları bulunan
Üniversite öğretim elemanları arasından Rektör tarafından üç yıl için
görevlendirilir. Görev süresi biten Müdür ikinci kez görevlendirilebilir.
(2) Müdüre
çalışmalarında yardımcı olmak üzere ve Müdürün görüşü alınarak özel
yetenekliler alanında çalışmaları bulunan akademisyenler arasından Rektör
tarafından müdür yardımcısı görevlendirilir. Kurumun iş yükü dikkate
alınarak birden fazla müdür yardımcısı görevlendirilebilir. Rektör
gerektiğinde aynı yöntemle müdür yardımcısını değiştirebilir.
(3) Müdür
görevi başında bulunmadığı zamanlarda yardımcılarından birini vekil
bırakır.
Müdürün
görevleri
MADDE 9
– (1) Müdürün görevleri şunlardır:
a) Merkezi temsil
etmek ve idari işleri yürütmek.
b) Yönetim
Kurulunun gündemini hazırlamak, kararları Rektörlüğe sunmak ve uygulamak.
c) Üniversite
dışındaki diğer resmi veya özel kurum ve kuruluşlardan, ihtiyaç duyulan
alanlarda ilgili bilim insanı, araştırmacı, uzman, eğitimci, idari ve
teknik personelin görevlendirilmesi için Rektörlüğe teklifte bulunmak.
ç) Merkezin
verimli çalışmasını ve ilgili birimler arasındaki koordinasyonu sağlamak.
d) Merkezde görev
yapacak eğitimcileri, akademik, idari ve teknik personel ihtiyacını
belirlemek ve görevlendirmelerle ilgili önerileri Rektörlüğe sunmak.
e) Merkezde
görevli veya görevlendirilecek personelin hizmet içi eğitim amacı ile yurt
içi ve yurt dışında görevlendirilmesini Rektörlüğe önermek.
f) Merkezin
ihtiyaç duyduğu maddi imkânları sağlama konusunda ilgili kişi, kurum ve
kuruluşlar ile iletişim kurmak.
g) Merkezin
çalışmaları ile ilgili yıllık faaliyet raporlarını hazırlamak, Yönetim
Kurulunun görüşünü aldıktan sonra Rektörlüğe sunmak.
ğ) Merkezin plan
dâhilinde yapacağı bilimsel çalışmalar başta olmak üzere her türlü çalışma
ve faaliyetlerini belirlemek, uygulamaya koymak, çalışma gruplarını
oluşturmak, çalışma ve faaliyetleri yönlendirmek.
Yönetim Kurulu
MADDE 10
– (1) Yönetim Kurulu; Müdür ve müdür yardımcısı daimi üye olmak
üzere Üniversitenin öğretim üyeleri arasından bilim alanları dikkate
alınarak matematik, fizik, kimya, biyoloji, coğrafya, tarih, Türk dili,
psikolojik danışma ve rehberlik, bilişim teknolojileri, resim, müzik, spor
ve özel eğitim alanlarından Müdürün önerisi ve Rektörün onayı ile
görevlendirilen on üyeden oluşur.
(2) Yönetim
Kurulu üyeleri, Rektör tarafından üç yıl süre ile görevlendirilir. Üst üste
üç toplantıya mazeret bildirmeksizin katılmayan ve üç yıldan önce
görevinden herhangi bir şekilde ayrılan Yönetim Kurulu üyesinin yerine,
kalan süreyi tamamlamak üzere aynı usulle yeni üye görevlendirilir.
(3) Yönetim
Kurulu; en geç üç ayda bir, Müdürün çağrısı veya Yönetim Kurulu üyelerinin
salt çoğunluğunun talebi üzerine üye tamsayısının salt çoğunluğuyla
toplanır. Kararlar, toplantıya katılanların oy çokluğu ile alınır. Oyların
eşitliği halinde Müdürün oyu yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE 11
– (1) Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Merkezin
faaliyet alanları ile ilgili çalışmaları düzenlemek.
b) Danışma
Kurulunun görüş ve önerilerini değerlendirerek uygulanması konusunda
kararlar almak.
c) Merkezin
bütçesini yapmak, her türlü harcamaya karar vermek.
ç) Değişik bilim
alanlarına yatkın özel yetenekli çocukların eğitimine ilişkin olarak hazırlanan projeleri
kamu kurum ve kuruluşları ile diğer kurumlara sunarak hayata
geçirilmelerini sağlamak.
d) Uygulamalı ve
teorik bilim kamplarını; ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile birlikte
yürütmek.
e) Eğitim
programlarına alınacak özel yeteneklilerin tanılanmasında kullanılacak
ölçme ve değerlendirme araçları ile öğrenci sayısını belirlemek.
f) Merkeze bağlı
bilimsel araştırma biriminin çalışma usul ve esaslarını belirlemek.
g) Merkeze bağlı
düzenli olarak yayınlanacak bilimsel dergi için gerekli birimi oluşturmak.
ğ) Merkezin
amaçları doğrultusunda diğer sosyal ve bilimsel faaliyetleri planlamak.
h) Müdürün
önereceği diğer konuları görüşüp karara bağlamak.
ı) Yıllık
faaliyet raporlarını görüşerek Rektöre sunmak.
Danışma Kurulu
MADDE 12
– (1) Danışma Kurulu; Müdürün önerisi ve Rektörün onayı ile
Merkezin amaçları kapsamında araştırma ve eğitim faaliyetlerinde bulunan
farklı fakültelerden bilim insanları, sanatçılar, sivil toplum kuruluşu
temsilcileri, resmi veya özel sektör kurum ve kuruluşlarının temsilcileri,
yerel yönetimlerden temsilciler, topluma mal olmuş kişiler, sporcular, İl
Milli Eğitim Müdürlüğü temsilcisi ve Eğitim Fakültesi Dekanı ile gerekli
görülen ilgili kişiler arasından seçilerek görevlendirilen sekiz üyeden
oluşur.
(2) Danışma
Kurulu Müdürün çağrısı üzerine yılda en az bir kez toplanır. Danışma
Kuruluna Müdür başkanlık eder. Danışma Kurulunda kararlar toplantıya
katılanların salt çoğunluğu ile alınır.
Danışma
Kurulunun görevleri
MADDE 13
– (1) Danışma Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Merkezin
hazırladığı her türlü araştırma, eğitim, çalışma ve faaliyet plan ve
projelerini değerlendirmek, bunların uygulanması ve geliştirilmeleri
yönünde görüş ve önerilerde bulunmak.
b) Merkezin
yıllık faaliyetlerini, işleyişini ve sunduğu hizmetleri değerlendirmek,
Merkezin faaliyetleri için yeni konular önermek ve Merkezin faaliyet
göstereceği öncelikli alanlar hakkında görüş bildirmek.
c) Merkezin orta
ve uzun vadeli bilimsel ve idarî planlarını değerlendirmek ve Yönetim
Kuruluna önerilerde bulunmak.
ç) Çalışma
birimleri oluşturulmasına yönelik olarak Yönetim Kuruluna önerilerde
bulunmak.
Çalışma
birimleri
MADDE 14
– (1) Merkezin amaçlarını gerçekleştirmek, tanılama, destek
eğitimi, aile eğitimi, öğretmen eğitimi, MEB koordinasyon, destek ve
bilimsel araştırma ve geliştirme alanları başta olmak üzere ihtiyaç duyulan
farklı alanlarda faaliyetleri yürütmek, verimliliği artırmak ve öncelikli
alanlarda çalışmalar yapmak üzere Yönetim Kurulu kararıyla çalışma
birimleri oluşturulabilir.
(2) Çalışma
birimlerinin sorumluları ve üyeleri Üniversite öğretim elemanları arasından
Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
(3) Çalışma
birimlerindeki faaliyetler, çalışma birimi sorumlularının yönetiminde
yürütülerek Müdüre rapor edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Harcama
yetkilisi
MADDE 15
– (1) Merkezin harcama yetkilisi Rektördür. Rektör bu yetkisini
kısmen veya tamamen Müdüre devredebilir.
Personel
ihtiyacı
MADDE 16
– (1) Merkezin akademik, teknik ve idari personel ihtiyacı, 2547
sayılı Kanunun 13 üncü maddesine göre Rektör tarafından görevlendirilecek
personel tarafından karşılanır.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 17
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde ilgili diğer
mevzuat hükümleri ile Senato ve Yönetim Kurulu kararları uygulanır.
Yürürlük
MADDE 18
– (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Necmettin Erbakan Üniversitesi
Rektörü yürütür.
|