TRAKYA ÜNİVERSİTESİ ÖZEL
YETENEKLİLER EĞİTİM, UYGULAMA
VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Trakya Üniversitesi Özel Yetenekliler Eğitim,
Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim
organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin
usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; Trakya Üniversitesi Özel Yetenekliler Eğitim, Uygulama
ve Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim
organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin
hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi ile
14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Çalışma
birimi: Merkeze bağlı faaliyet birimini,
b) Danışma
Kurulu: Merkezin Danışma Kurulunu,
c) Merkez: Trakya
Üniversitesi Özel Yetenekliler Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezini,
ç) Müdür:
Merkezin Müdürünü,
d) Özel yetenekli
öğrenci (ÖYÖ): Yaşıtlarına göre daha hızlı öğrenen, yaratıcılığa, sanata, liderliğe
ilişkin kapasitede önde olan, özel akademik yeteneğe sahip, soyut fikirleri
anlayabilen, ilgi alanlarında bağımsız hareket etmeyi seven ve yüksek
düzeyde performans gösteren öğrenciyi,
e) Rektör: Trakya
Üniversitesi Rektörünü,
f) Üniversite:
Trakya Üniversitesini,
g) Yönetim
Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin Amaçları ve
Faaliyet Alanları
Merkezin
amaçları
MADDE 5 –
(1) Merkezin amaçları şunlardır:
a) ÖYÖ’nün
tanılanmasına yönelik faaliyetlerde bulunmak, tanılama ve değerlendirme
modelleri geliştirmek.
b) ÖYÖ için
örgün, yaygın ve uzaktan eğitim-öğretim faaliyetlerinde bulunmak.
c) ÖYÖ’nün
eğitimi ile ilgili öğretmen eğitimi yapmak ve ilgili resmi ve özel
kurumlara danışmanlık yapmak.
ç) ÖYÖ’nün
eğitimi ile ilgili Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumları ile iş
birliği yaparak bu okullarda bulunan ÖYÖ’nün eğitimine katkı sağlamak.
d) Türkiye’de ve
diğer ülkelerdeki özel yetenekli bireylerin bilim insanı olarak
yetişmelerine katkı sağlamak için çeşitli alanlarda zenginleştirilmiş,
farklılaştırılmış ve bireyselleştirilmiş eğitim modelleri ve programları
geliştirmek, bu öğrencilerle birlikte bilim ve doğa kampları, yaz ve kış
bilim okullarında etkinlikler düzenlemek.
e) Zekâ, üstün
zekâ, üreticilik ve bütün özel yeteneklilerin eğitimi alanlarında bilimsel
araştırmalar yürütmek ve bu alanlarda araştırmacılar yetiştirmek.
f) Özel yetenekli
bireylerin ailelerine yönelik eğitim, danışma ve rehberlik faaliyetlerinde
bulunmak, bu konuda ilgili resmi ve özel kurumlara danışmanlık yapmak.
g) Özel
yeteneklilere yönelik ülke ölçeğinde stratejik bilgi üretmek, bilimsel
araştırmalar yapmak, yapılanları değerlendirmek ve araştırma ve geliştirme
merkezi oluşturmak.
ğ) Özel
yeteneklilerin eğitimi boyunca izlenmesine, profesyonel meslek yaşamları
boyunca da iş birliğinin sürdürülmesine ilişkin uygulamalar yapmak.
h) Özel
yeteneklilerin sağlıklı bir mizaç eğitimi ile milli ve uluslararası
değerleri tanımalarını, benimsemelerini, geliştirmelerini ve bu değerlere saygı
duymalarını; lider ve üretici düşünce yeteneklerini milli ve toplumsal bir
bakış açısıyla ülke kalkınmasına yarar sağlayacak biçimde geliştirmek.
ı) Özel
yeteneklilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanların tamamında
bütüncül gelişimlerini sağlayacak çalışmalarda bulunmak.
Merkezin
faaliyet alanları
MADDE 6 –
(1) Merkezin faaliyet alanları şunlardır:
a) Zekâ, üstün
zekâ, üstün yetenek, özel yetenek ve yaratıcılık alanlarında bilimsel
araştırmalar yapmak ve araştırma projeleri, eğitim ve tanılama araçları ve
modelleri geliştirmek.
b) ÖYÖ’nün
eğitimi ile ilgili örgün eğitim kurumları oluşturulmasına katkıda bulunmak.
c) Özel
yeteneklilerin eğitimi ile ilgili tüm alanlarda eğitim programları
geliştirmek ve değerlendirmek.
ç) Üniversite
kapsamında ÖYÖ’nün laboratuvar ve atölye ortamlarında destek eğitim
almalarını sağlamak.
d) ÖYÖ için
destek eğitim ortamları oluşturmak ve destek eğitim faaliyetleri
düzenlemek.
e) ÖYÖ’nün
eğitimi ile ilgili kurs, sertifika eğitimleri ile öğretmen eğitimleri
düzenlemek, enstitülerimiz ile iş birliği içinde öğretmenlere ÖYÖ’nün
eğitimi ile ilgili lisansüstü eğitim imkânları oluşturmak.
f) Türkiye’de tüm
eğitim kademesi, tür ve düzeyindeki okul ve kurumlarında görev yapan
öğretmenlere özel yeteneklilerin eğitimi konusunda düzenlenecek programlar
kapsamında eğitim vermek.
g) Özel yetenekli
bireylere sahip ailelere eğitimler vermek ve danışmanlık yapmak;
destekleyici, güvenlerini artırıcı, çevre ile uyumlu, kendisi ile barışık
olma bilinci kazandırmak ve bu ailelere psikolojik ve sosyolojik bakımdan
destek olacak eğitim programları oluşturmak.
ğ) Türkiye ile
diğer ülkeler arasında uluslararası düzeyde özel yetenekli bireyler için
bilim ve doğa kampları, yaz ve kış bilim okullarında etkinlikler, liderlik
programları ve diğer toplantıları düzenlemek.
h) Özel
yeteneklilik konusunda uzmanları bir araya getirip ulusal veya uluslararası
katılımlı kongre, panel, seminer, çalıştay, konferans ve benzeri bilimsel
faaliyetler düzenlemek ve katılmak; yurt içinden ve yurt dışından uzman bilim
adamlarını davet etmek, özel yeteneklilerin eğitimi ile ilgili uluslararası
iş birliği yapmak ve uluslararası projelere katılmak.
ı) Türkiye’nin
bilim politikasına katkıda bulunmak için ilgili kamu kurum ve kuruluşları
başta olmak üzere özel yetenekli bireylerle ilgili çalışmalar yürüten sivil
toplum kuruluşları ile ortak çalışmalar, ulusal ve uluslararası projeler
planlamak ve uygulamak.
i) Özel
yeteneklilerin eğitimlerine yönelik bilimsel nitelikteki çalışmaları
yakından takip ederek bilimsel dergi ve haber bülteni çıkarmak.
j) Özel yetenekli
bireylerin, Üniversite öğretim elemanlarının vermiş olduğu kurumsal ve
uygulamalı derslere katılması için ortam hazırlamak.
k) Üniversitedeki
akademisyenler ile ilgili eğitim kurumlarının birlikte çalışacakları projeleri
oluşturmak ve gerçekleştirmek.
l) Üniversite
bünyesindeki tüm bölüm ve anabilim dallarındaki öğrencilere özel
yeteneklilerin eğitimi ile ilgili bilinçlendirme çalışmaları yapmak, lisans
ve lisansüstü düzeydeki derslerin koordinasyonuna destek sağlamak.
m) Sanat ve spor
alanlarında özel yetenekli öğrencilere yetenekleri doğrultusunda çalışma
ortamları sunmak.
n) Özel yetenekli
bireylere uluslararası platformlarda kendilerini geliştirmelerine yardımcı
olacak dil kursları düzenlemek.
o) Özel yetenekli
bireylerin üretken ve sorun çözen bireyler olarak yetişmelerine imkân
sağlamak üzere zenginleştirilmiş, farklılaştırılmış ve bireyselleştirilmiş
eğitim programları geliştirmek, uygulamak ve değerlendirmek.
ö) İlimizde özel
yeteneklilerin eğitimi alanında yürütülen eğitim ve bilimsel faaliyetlerin
akreditasyonunun sağlanmasına yönelik çalışmalarda bulunmak.
p) Yurt içinde ve
dışında özel eğitim kapsamında özel yetenekli olarak tanılanmış bütün
çocukların takibini yapmak ve onları eğitim kampları ve benzeri
organizasyonlarla hayata hazırlamak.
r) Özel
yeteneklileri, gerektiğinde burs ve kredi alabileceği kurum ve kuruluşlarla
bir araya getirmek, imkânlar ölçüsünde burs ve/veya yardım temin etmek.
s) Örgün eğitim
dışında kalan özel yetenekli bireylerin, iş alanlarındaki ihtiyaca yönelik
olarak teknik buluş ve araçlar geliştirebilmelerine imkân sağlamak ve bu
konuda desteklemek.
ş) ÖYÖ’nün
uzaktan eğitimi ile ilgili faaliyetlerde bulunmak.
t) ÖYÖ’nün
eğitimi ve zekâ gelişimi ile ilgili fiziki ve teknoloji destekli
materyaller ve ortamlar üretmek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin Yönetim Organları
ve Görevleri
Merkezin
yönetim organları
MADDE 7 –
(1) Merkezin yönetim organları şunlardır:
a) Müdür.
b) Yönetim
Kurulu.
c) Danışma
Kurulu.
Müdür
MADDE 8 –
(1) Müdür; özel yetenekliler alanında çalışmaları bulunan Üniversite
öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından üç yıl için görevlendirilir.
Süresi biten Müdür yeniden görevlendirilebilir.
(2) Müdürün
çalışmalarında yardımcı olmak üzere ve Müdürün önerisi alınarak özel
yetenekliler alanında çalışmaları bulunan öğretim elemanları arasından
Rektör tarafından bir veya iki müdür yardımcısı görevlendirilebilir. Rektör
gerektiğinde aynı usulle müdür yardımcılarını değiştirebilir.
(3) Müdür görevi
başında bulunmadığı zamanlarda yardımcılarından birini vekil bırakır.
Vekalet 6 aydan fazla sürerse yeni Müdür görevlendirilir. Müdürün görevi
sona erdiğinde yardımcılarının görevi de sona erer.
Müdürün
görevleri
MADDE 9 –
(1) Müdürün görevleri şunlardır:
a) Merkezi temsil
etmek ve idari işleri yürütmek.
b) Yönetim
Kurulunun gündemini hazırlamak, kararları gerektiğinde Rektörlüğe sunmak ve
uygulamak.
c) Üniversite
dışındaki diğer resmi veya özel kurum ve kuruluşlardan, ihtiyaç duyulan
alanlarda ilgili bilim insanı, araştırmacı, uzman, eğitimci, idari ve
teknik personelin görevlendirilmesi için Rektörlüğe teklifte bulunmak.
ç) Merkezin
verimli çalışmasını ve ilgili birimler arasındaki koordinasyonu sağlamak.
d) Merkezde görev
yapacak eğitimcileri, akademik, idari ve teknik personel ihtiyacını
belirlemek ve görevlendirmelerle ilgili önerileri Rektörlüğe sunmak.
e) Merkezde
görevli veya görevlendirilecek personelin hizmet içi eğitim amacı ile yurt
içi ve yurt dışında görevlendirilmesini Rektörlüğe önermek.
f) Merkezin
ihtiyaç duyduğu maddi imkânları sağlama konusunda ilgili kişi, kurum ve
kuruluşlar ile iletişim kurmak.
g) Merkezin
çalışmaları ile ilgili yıllık faaliyet raporlarını hazırlamak, Yönetim
Kurulunun görüşünü aldıktan sonra Rektörlüğe sunmak.
ğ) Merkezin plan
dâhilinde yapacağı bilimsel çalışmalar başta olmak üzere her türlü çalışma
ve faaliyetlerini belirlemek, uygulamaya koymak, çalışma gruplarını
oluşturmak, çalışma ve faaliyetleri yönlendirmek.
Yönetim Kurulu
MADDE 10 –
(1) Yönetim Kurulu; Müdür ve müdür yardımcısı daimi üye olmak üzere
Üniversitenin öğretim üyeleri arasından bilim alanları dikkate alınarak
matematik, fizik, kimya, biyoloji, coğrafya, tarih, Türk dili, psikolojik
danışma ve rehberlik, bilişim teknolojileri, resim, müzik, spor ve özel
eğitim alanlarından Müdürün önerisi ve Rektörün onayı ile görevlendirilen
yedi üyeden oluşur. Süresi biten üyeler aynı usul ile yeniden
görevlendirilebilir.
(2) Yönetim
Kurulu üyeleri, Rektör tarafından üç yıl süre ile görevlendirilir. Üst üste
üç toplantıya mazeret bildirmeksizin katılmayan ve üç yıldan önce
görevinden herhangi bir şekilde ayrılan Yönetim Kurulu üyesinin yerine,
kalan süreyi tamamlamak üzere aynı usulle yeni üye görevlendirilir.
(3) Yönetim
Kurulu; en geç üç ayda bir, Müdürün çağrısı veya Yönetim Kurulu üyelerinin
salt çoğunluğunun talebi üzerine üye tamsayısının salt çoğunluğuyla
toplanır. Kararlar, toplantıya katılanların oy çokluğu ile alınır. Oyların
eşitliği halinde Müdürün oyu yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE 11 –
(1) Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Merkezin
faaliyet alanları ile ilgili çalışmaları düzenlemek.
b) Danışma
Kurulunun görüş ve önerilerini değerlendirerek uygulanması konusunda
kararlar almak.
c) Değişik bilim
alanlarına yatkın özel yetenekli çocukların eğitimine ilişkin olarak
hazırlanan projeleri kamu kurum ve kuruluşları ile diğer kurumlara sunarak
hayata geçirilmelerini sağlamak.
ç) Uygulamalı ve
teorik bilim kamplarını; ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile birlikte yürütmek.
d) Eğitim
programlarına alınacak özel yeteneklilerin tanılanmasında kullanılacak
ölçme ve değerlendirme araçları ile öğrenci sayısını belirlemek.
e) Merkeze bağlı
bilimsel araştırma biriminin çalışma usul ve esaslarını belirlemek.
f) Merkeze bağlı
düzenli olarak yayımlanacak bilimsel dergi için gerekli birimi oluşturmak.
g) Merkezin
amaçları doğrultusunda diğer sosyal ve bilimsel faaliyetleri planlamak.
ğ) Müdürün
önereceği diğer konuları görüşüp karara bağlamak.
h) Yıllık
faaliyet raporlarını görüşerek Rektöre sunmak.
Danışma Kurulu
MADDE 12 – (1)
Danışma Kurulu; Müdürün önerisi ve Rektörün onayı ile Merkezin amaçları
kapsamında araştırma ve eğitim faaliyetlerinde bulunan bilim insanları,
sanatçılar, sivil toplum kuruluşu temsilcileri, resmi veya özel sektör
kurum ve kuruluşlarının temsilcileri, yerel yönetimlerden temsilciler,
topluma mal olmuş kişiler, sporcular, İl Milli Eğitim Müdürlüğü temsilcisi
ve Eğitim Fakültesi Dekanı ile gerekli görülen ilgili kişiler arasından
seçilerek görevlendirilen sekiz üyeden oluşur.
(2) Danışma
Kurulu Müdürün çağrısı üzerine yılda en az bir kez toplanır. Danışma
Kuruluna Müdür başkanlık eder. Danışma Kurulunda kararlar toplantıya
katılanların salt çoğunluğu ile alınır.
Danışma
Kurulunun görevleri
MADDE 13 –
(1) Danışma Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Merkezin
hazırladığı her türlü araştırma, eğitim, çalışma ve faaliyet plan ve
projelerini değerlendirmek, bunların uygulanması ve geliştirilmeleri
yönünde görüş ve önerilerde bulunmak.
b) Merkezin
yıllık faaliyetlerini, işleyişini ve sunduğu hizmetleri değerlendirmek,
Merkezin faaliyetleri için yeni konular önermek ve Merkezin faaliyet
göstereceği öncelikli alanlar hakkında görüş bildirmek.
c) Merkezin orta
ve uzun vadeli bilimsel ve idarî planlarını değerlendirmek ve Yönetim
Kuruluna önerilerde bulunmak.
ç) Çalışma
birimleri oluşturulmasına yönelik olarak Yönetim Kuruluna önerilerde
bulunmak.
Çalışma
birimleri
MADDE 14 –
(1) Merkezin amaçlarını gerçekleştirmek, tanılama, destek eğitimi, aile
eğitimi, öğretmen eğitimi, MEB koordinasyon, destek ve bilimsel araştırma
ve geliştirme alanları başta olmak üzere ihtiyaç duyulan farklı alanlarda
faaliyetler yürütmek, verimliliği artırmak ve öncelikli alanlarda
çalışmalar yapmak üzere Yönetim Kurulu kararıyla çalışma birimleri oluşturulabilir.
(2) Çalışma
birimlerinin sorumluları ve üyeleri Üniversite öğretim elemanları arasından
Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
(3) Çalışma
birimlerindeki faaliyetler, çalışma birimi sorumlularının yönetiminde
yürütülerek Müdüre rapor edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Personel
ihtiyacı
MADDE 15 –
(1) Merkezin akademik, teknik ve idari personel ihtiyacı, 2547 sayılı
Kanunun 13 üncü maddesine göre Rektör tarafından görevlendirilecek personel
tarafından karşılanır.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 16 –
(1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde ilgili diğer mevzuat
hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 17 –
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Trakya Üniversitesi Rektörü yürütür.
|