OTOPARK
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç ve
Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Genel Esaslar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi
Kanunu kapsamında kalan belediyelerde, son nüfus sayımına göre nüfusu 10000
ve daha fazla olan yerleşmelerde, nüfusu 10000'den az olmakla birlikte imar
planı onaylanmış yerleşmelerde ve alanlarda ve imar planı bulunmamakla
beraber bu Yönetmeliğin uygulanacağına dair idarelerce karar alınan bütün
yerleşmelerde, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonra yapı
ruhsatı düzenlenecek binalarda araçların yol açtığı parklanma ve trafik
sorunlarının çözümü için otopark yapılmasını gerektiren bina ve tesislerde
otopark ihtiyacının miktar, ölçü ve diğer şartlarının tespit ve giderilme
esaslarını düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik, 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 37 nci ve 44
üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen;
a) Açık otopark:
Tabii veya tesviye edilmiş zemin üzerine yapılan, zemini su geçirimli
malzeme ile kaplanan, üzeri fotovoltaik paneller de içerebilen sundurma
benzeri yapılar ile kapatılabilen araç park yerlerini ve otopark hizmetinin
yürütülebilmesi için zorunlu olan 1 katı ve 6 m2’yi geçmeyen
yönetim/güvenlik birimini içeren otoparkları,
b) Ada içi
otoparkı: Elverişli imar adalarında, gerektiğinde binaların arka bahçeleri
de kullanılarak ada içlerinde, imar planlarında düzenleme yapılmak
suretiyle ilgili parsellerin ortak kullanımına yönelik düzenlenen
otoparkları,
c) Bakanlık: (Değişik
ibare:RG-16/6/2022-31868) Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığını,
ç) Bina
otoparkları: Bir binayı çeşitli amaçlar için kullanan özel ve tüzel
kişilere ait ulaşım ve taşıma araçları için bu binanın içinde veya bu
binanın oturduğu parselde açık veya kapalı olarak düzenlenen otoparkları,
d) Birim otopark
alanı: Bir aracın park etmesi için gerekli olan ve manevra alanları dâhil
toplam park alanını,
e) Bölge
otoparkları ve genel otoparklar: Bir şehir veya bölgenin mevcut ve
gelecekteki şartları ile ihtiyaçları göz önünde bulundurularak imar
planları ile düzenlenen ihtiyaca göre açık, kapalı ya da katlı olarak
belediyeler veya diğer kamu kuruluşları ve özel kişiler tarafından yapılan
ve işletilen otoparkları,
f) İdare:
Sorumluluk alanlarına göre büyükşehir belediyeleri, belediyeler ve
valilikleri,
g) Mekanik
otopark: Taşıtları asansör görevi gören düzlemler ile düşey veya yatay
olarak hareket ettirebilen, gerektiğinde insan eliyle de kontrol
edilebilen, yer altı veya yer üstünde yapılan ve kesintisiz güç kaynağı ile
beslenmesi zorunlu olan ilgili ulusal ve uluslararası standartlara uygun
yapılan otopark sistemini,
ğ) Mevcut yapı: Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce yapı ruhsatı alınıp yapımı devam
eden veya yapımı tamamlanan yapıyı,
h) Otopark
rampası: Zemin kotundan farklı kotta olan, otoparka giriş ve çıkışı
sağlayan veya farklı otopark katlarını birbirine bağlayan eğimli geçiş
yollarını,
ı) (Değişik:RG-25/3/2021-31434)
Ortak otopark uygulaması: İmar adasındaki komşu parsellerin bahçelerinin
daha etkin kullanılabilmesi amacıyla; ilgili her bir parsel için parsel
maliklerinin tamamının muvafakati alınmak, her bir parsel sınırı korunmak
ve bu sınırlara göre planda verilen yapılaşma koşulları
ayrı ayrı uygulanmak kaydıyla, kot ve cephe sınırlamalarına
bakılmaksızın ve parseller tevhit edilmeksizin vaziyet planı idarece
onaylanarak ve tapuda beyanlar hanesine parsel numarası da belirtilmek
suretiyle “komşu parsel ile ortak otopark alanı vardır” şeklinde belirtme
konularak açık veya tamamen gömülü olup dilatasyonla ayrılmak
kaydıyla kapalı olarak yapılabilen otopark uygulamalarını,
i) Park et-devam
et otoparkı: Ana toplu taşıma istasyonu, durak ya da aktarma noktalarına,
idaresince belirlenecek yürüme mesafesinde düzenlenen genel otopark
alanlarını,
j) Taşıt asansörü:
Taşıtların taşınması amacıyla ulusal ve uluslararası standartlara uygun
yapılan asansörleri,
k) Yeraltı
otoparkı: Yol, meydan, yeşil saha, parklar ile kamu kurum ve kuruluşlarına
ait veya tahsisli taşınmazların bahçelerinin, tamamen tabii zemin veya
tesviye zeminin altında kalmak üzere, uygulama imar planı kararı ile
belirlenmek ve mevcut ağaç dokusu ve zemin yapısı dikkate alınarak,
ağaçlandırma ve bitkilendirme için yeterli derinlikte toprak örtüsü
bırakılmak, mevcut dokuya zarar vermemek ve ilgili standartları sağlamak
şartı ile yapılan kapalı otoparkları, (2)
l) (Değişik
ibare:RG-16/6/2022-31868) Yol üstü (Yol boyu) araç park yeri:
Cadde ve sokak üzerinde, yaya kaldırımından ayrılmış cepte, yolun sağ
tarafında veya refüjde yol standartlarına uygun şekilde yatay ve düşey
işaretlemeler ile ayrılmış, kullanım süresi görülebilecek şekilde
belirtilen, kullanım şartlarına ilişkin diğer hususlar idaresince
belirlenen, motorlu veya motorsuz araçların park edebileceği alanı,
ifade eder.
(2) Bu
Yönetmelikte belirtilmeyen tanımlar için ilgili diğer mevzuatta belirtilen
tanımlar geçerlidir.
Genel esaslar
MADDE 4 – (1)
Otoparkla ilgili genel esaslar aşağıda belirtilmiştir:
a) Binayı kullananların
otopark ihtiyacının bina içinde veya parselinde karşılanması, bu fıkranın
(e) bendinde belirtilen durumlar haricinde zorunludur.
b) Binaların, imar
planı ve mevzuat hükümlerine göre belirlenen bahçe mesafeleri bu
Yönetmelikte belirtilen istisnalar hariç otopark olarak kullanılamaz.
c) Binanın
kullanımı için yapılan otopark alanları, 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı
Kat Mülkiyeti Kanunu uyarınca ortak alan olarak yönetilir.
ç) Binek otoları
için birim park alanı, manevra alanı dâhil en az 20 m2’dir. Bu alan kamyon
ve otobüsler için manevra alanı hariç olmak üzere en az 50 m2 üzerinden
hesaplanır. Manevra alanı ve şekli dâhil park yerlerinin vaziyet veya kat
planında gösterilmesi zorunludur. Taşıt asansörü ve mekanik sistemlerin
kullanılması halinde birim park alanı, onaylı projesinde açıkça gösterilmek
ve idaresince uygun görülmek kaydıyla daha az ölçülerde yapılabilir.
d) İmar planı ve
parselasyon planlarında imar parsellerinin büyüklüklerinin otopark yapımını
mümkün kılacak şekilde belirlenmesi esastır.
e) Otopark
ihtiyacı kısmen veya tamamen parselinde karşılanamayan durumlar aşağıda
belirtilmiştir:
1) (Değişik:RG-31/5/2019-30790)
Parselin alan veya cephe boyutları nedeniyle otoparkın, bu
Yönetmelikte belirtilen en az ölçülerdeki; park alanı, park etme düzeni,
dönüş çapı, manevra alanı ve servis yolu alanlarının, tamamen veya kısmen,
bodrum katlarda veya parselinde karşılanamadığının veya otopark rampasının
bu Yönetmeliğe göre en çok eğim kullanılmasına rağmen parsel sınırından
itibaren binanın derinliği boyunca ve buna ilave olarak derinliğe dik en
fazla bir cephesi boyunca sağlanamadığının bir teknik raporla idarece
tespit edilmesi,
2) 21/7/1983
tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu
kapsamında korunması gerekli tescilli taşınmaz kültür varlığı parselinde
bulunup, ilgili mevzuat uyarınca otopark yapılamaması,
3)
(Değişik:RG-31/5/2019-30790) Arazinin jeolojik
ve topoğrafik yapısı, yer altı su seviyesinin yüksekliği gibi
nedenlerle, tüm teknik tedbirler alınmasına rağmen, bodrum kat
yapılamadığının ve parselinde otopark tesisinin mümkün olmadığının idarece
tespit edilmesi,
4) Parselin,
meskûn alanlarda yaya yollarından veya merdivenli yollardan ya da araç
trafiğine kapatılmış yol veya yaya bölgelerinde kalan ve Ulaşım Koordinasyon
Merkezi (UKOME) ya da yerel trafik/ulaşım komisyonu tarafından otopark
giriş-çıkışına izin verilmeyen yollardan cephe alması ve başka yollardan
araç giriş ve çıkışının mümkün olmaması,
5) (Mülga:RG-7/9/2018-30528)
6) (Ek:RG-31/5/2019-30790)
(Değişik:RG-25/3/2021-31434) Bitişik nizam parsellerde, bitişik
binaların temellerinin alt kotundan daha aşağıya inilmesinin statik
bakımdan risk içermesi nedeniyle otopark ihtiyacının parselinde
karşılanamaması.
f) Otopark
ihtiyacının, bu fıkranın (e) bendinde yer alan hükümler doğrultusunda bir
kısmı veya tamamının parselinde karşılanamadığı binalarda karşılanamayan
otopark miktarı;
1) (Değişik:RG-25/3/2021-31434)
Komşu parsellerle ortak otopark uygulaması veya ada içi otopark
uygulamaları şeklinde karşılanır.
2) (Değişik:RG-25/3/2021-31434)
Otopark olarak gösterilen yapı ya da bağımsız bölüm ile bu otoparkı
kullanacak olan yapı ya da bağımsız bölümlerin tapularında
ayrı ayrı süresiz irtifak kurulması, tapu kütüğünün beyanlar
hanelerinde bu konuda belirtme yapılması kaydıyla; (Değişik ibare:RG-16/6/2022-31868)
1500 metrelik yarıçap veya 2000 metrelik yürüme mesafesi içinde
kamulaştırmaya konu olmayan başka parselden ya da binadan veya binaların
zorunlu olarak ayrılması gerekenler haricindeki müstakil otopark olarak
ayrılmaya müsait olan bölümlerinden veyahut ticari otoparklardan
karşılanır.
3) (Değişik:RG-25/3/2021-31434)
Otopark ihtiyacı, (1) ve (2) numaralı alt bentlere göre de
karşılanamayan parsellerde, ilgili idarelerce, 12 nci maddede yer
alan esaslar dâhilinde bedel alınmak suretiyle bölge otoparkından yer
tahsis edilerek karşılanır.
4) (Değişik:RG-25/3/2021-31434)
(3) numaralı alt bende göre bölge otoparklarından tahsisin şekline, (2)
numaralı alt bende göre başka parselde otopark yeri ayrılmasına ve irtifak
kurulmasına ilişkin ilgili idarelerce usul ve esaslar belirlenebilir.
5) Otoparkı
parseli dışında bulunan yapıların otopark yerleri ve adetleri, tapu
kütüğünün beyanlar hanesinde, yapı ruhsatı ve yapı kullanma izin belgesinin
ilgili bölümlerinde ve yönetim planlarında belirtilir.
6) (Ek:RG-25/3/2021-31434)
(Değişik:RG-16/6/2022-31868) Sit alanlarında, mevzuat gereği
parselde otopark ihtiyacının tamamen ya da kısmen karşılanamaması ve sit
alanı sınırlarının 1500 metre yarıçapından veya 2000 metrelik yürüme
mesafesinden daha fazla olması nedeniyle mevzuatı uyarınca bu mesafeler
içinde başka bir parselde de otopark yeri karşılanamadığının idaresince
tespiti halinde, karşılanamayan otoparka ilişkin gerekli yatay ve düşey
işaretlemeler yapılmak suretiyle yol boyu otoparkı, cep otoparkı gibi
yöntemlerle yol üzeri parklanma düzeni idaresince sağlanır.
g) Otoparkların
giriş ve çıkışlarının yeterli olması, iç ve dış trafiği aksatmayacak
şekilde düzenlenmesi zorunludur. Bununla birlikte;
1) İmar planında
yükseltilmiş veya viyadük olarak yer alan yollardaki parsel cephelerinden,
2) Merdivenli
sokaklarda araçların ulaşmadığı kesimlerdeki parsel cephelerinden,
3) Mer’i imar
planlarında yaya yolu ayrılmış ve UKOME ya da yerel trafik/ulaşım komisyonu
kararı ile yayalaştırılması uygun görülen yollardaki parsel cephelerinden,
4) Demiryolu
hemzemin geçitlerini kesen yollardan cephe alan ve demiryolu platformuna 40
metre kadar olan bölümdeki parsel cephelerinden,
5) Sinyalize
kavşaklara erişen yollardan cephe alan parsellerin uzak köşesi,
sinyalizasyona UKOME ya da yerel trafik/ulaşım komisyonunca aksine karar
alınmadıkça 20 metre olan bölümlerdeki parsel cephelerinden,
6) UKOME ya da
yerel trafik/ulaşım komisyonunca karar alınanlar hariç, dönel kavşak ve
katlı kavşak kolları boyunca yer alan parsel cephelerinden,
otopark giriş
çıkışı düzenlenemez.
ğ) Otoparklarda, 1/7/2005
tarihli ve 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanun, 3/7/2017 tarihli ve 30113
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği, 6/3/2007
tarihli ve 26454 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Deprem Bölgelerinde
Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik, 19/12/2007 tarihli ve 26735 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Binaların Yangından Korunması Hakkında
Yönetmelik, 15/5/1997 tarihli ve 22990 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Karayolları Kenarında Yapılacak ve Açılacak Tesisler Hakkında Yönetmelik,
5/12/2008 tarihli ve 27075 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Binalarda
Enerji Performansı Yönetmeliği hükümlerine uyularak gereken önlemlerin
alınması, (Ek ibare:RG-25/3/2021-31434) erişilebilirlik mevzuat
ve standartlarına uyulmak suretiyle engellilerin kullanımına yönelik
düzenlemelerin yapılması zorunludur. Ayrıca, Türk Standartları Enstitüsünce
hazırlanan ilgili tüm standartlara uyulur. Standartların bu Yönetmelikte
belirlenen ölçü ve miktarlardan daha az olması halinde bu Yönetmelik
hükümleri geçerlidir. Bu düzenin sağlanmasından ve yürütülmesinden
belediyeler ve valilikler sorumludur.
h) Bu Yönetmelikte
idarelerce karar alınması öngörülen hususlarda, 3194 sayılı Kanun ve ilgili
mevzuat hükümlerine aykırı olmamak ve bu Yönetmelik hükümlerine uyulmak
koşuluyla uygulanacak şekli takdire ilgili idare yetkilidir. İmar planları
ile veya idarelerce bu Yönetmelik hükümlerine aykırı kararlar getirilemez.
ı) Umumi bina ve
bölge otoparkları ile genel otoparkların giriş-çıkış ve asansörlerine en
yakın yerlerinde birden az olmamak şartıyla, her 20 park yerinden birinin
engelli işareti konularak engelliler için ayrılması zorunludur. Yol üstü
otoparklarda engelliler için yapılacak düzenlemeler, trafik güvenliği esas
alınarak yapılır.
i) Bütün otopark
türlerinde otopark alanının %1’ inden az olmamak üzere ilave alan bisiklet
ve motosiklet park yeri olarak ayrılır.
j) Kat mülkiyeti
ve kat irtifakı tesis edilirken otopark olarak ayrılan alanların, gereken
hallerde ilgili idare meclisinde bu yönde karar alınmak suretiyle eklenti
olarak ilgili bağımsız bölüme tapuda tahsisi gerçekleştirilebilir. Eklenti
otoparkların ortak alan olarak yönetilmesi hususu yönetim planında
belirtilir. (Ek cümle:RG-31/5/2019-30790) Bu tür eklenti
otoparklarda, aynı bağımsız bölüme ait iki otopark yerinin arka arkaya park
düzeni şeklinde (birbirini engelleyebilecek şekilde) birlikte
düzenlenmesi halinde tek bir manevra alanı gösterilmesi yeterli kabul
edilir.
k) Varsa ulaşım
ana planı ve/veya otopark ana planına uygun olmak koşuluyla ilgili idarenin
uygun görüşü ve ilgili trafik veya ulaşım komisyonunun kararı ile yapım
şekline göre açık, katlı ve kapalı otoparklar için geçerli hükümler yerine
getirilmek kaydıyla işletme amaçlı otopark yapılabilir.
l) Yaya alanları,
bisiklet yolları ve kaldırımlar otopark olarak düzenlenemez ve
kullanılamaz.
m) Açık
otoparkların tesis edildiği alanın zeminlerinde, yağmur suyu tahliyesi için
uygun eğim verilir, yağmur suyunu toprağa geçiren malzemeler kullanılır.
n) İmar planları
hazırlanırken bölge ve genel otopark yerleri, katlı otopark ve cep otoparkı
düzenlenecek yerler konusunda Büyükşehirlerde UKOME, diğer yerlerde ilgili
trafik komisyonunun görüşü alınır.
o) Yol üstü araç
park yeri için ayrılması gereken alanın ölçüleri en az 2,5x5,50 metredir.
Engelli araçları için 1/30 oranında park yeri ayrılır.
ö) Yol üstü
otoparkı yapılacak yerler ile yapımına ve işletilmesine ilişkin usul ve
esaslar, büyükşehir belediyelerinde UKOME, diğer belediyelerde yerel
trafik/ulaşım komisyonu kararı alınarak idarelerce belirlenir, buna göre
yol üstü otopark düzenlemeleri, uygulaması ve işletmesi yapılır.
p) Bölge ve genel
otoparklar ile yol üstü otoparklarında kapasite, boş-dolu oranları gibi
güncel verilerin kayıtlarının tutulması ve elektronik ortamlar da dâhil
paylaşılmasına ilişkin usul ve esaslar idarelerce belirlenir.
r) 5216 sayılı
Kanun uyarınca büyükşehir belediyelerince ulaşım ana planlarının yapılması
veya yaptırılması ve uygulanması esastır.
s) İlgili
idareler, bu fıkranın (f) bendinin (3) numaralı alt bendi kapsamında kalıp
bölge ve genel otoparklardan faydalanmak için müracaat edenlerin otopark
sorununun nasıl çözümleneceğini, binanın hangi bölge veya genel
otoparkından yararlanacağını 30 gün içinde bildirmekle yükümlüdür.
Bina ve parsel
otoparklarının düzenlenme esasları
MADDE 5 – (1)
Bina ve parsel otoparklarının düzenlenme esasları aşağıdaki şekildedir:
a) İlgili idare
varsa, UKOME ya da trafik/ulaşım komisyonu kararlarını göz önünde
bulundurarak, imar planları ve kent ulaşım sistemini de esas alarak
parselinde otopark yapılamayacak güzergâhları belirler. Bu alanlarda 4 üncü
maddeye göre uygulama yapılır.
b) (Değişik:RG-25/3/2021-31434)
Parselin otopark ihtiyacı bodrum katlarda, tamamen tabii veya tesviye
edilmiş zemin altında kalmak ve üzeri ilgili ulusal ya da uluslararası
standartlara göre ve asgari 30 cm toprak örtüsüyle yeşillendirilerek bahçe
vasfının ortadan kaldırılmaması şartıyla binaların arka ve yan bahçe
altlarının tamamında, ayrıca gereken durumlarda idarenin uygun görmesi
halinde parsel sınırına 3 metreden fazla yaklaşmamak üzere ön bahçe zemini
altında veya yeşil dokuya uygun ve su geçirimli malzeme kullanılmak ve
bahçe vasfı ortadan kaldırılmamak kaydı ile bina arka ve yan bahçelerinde
karşılanabilir.
c) (Değişik:RG-25/3/2021-31434)
Otopark giriş çıkışı ön bahçe mesafesi içinden de sağlanabilir. Otopark
rampası parsel sınırı dışından başlatılamaz. Arka bahçede otopark yeri
tefrik ve tesis edilebilmesi için yan bahçenin en az 3,00 metre olması veya
bina içinden en az 2,75 metre genişliğinde geçiş yolu düzenlenmesi şarttır.
Yan bahçede otopark yeri de tesis edilecekse bunun için yan bahçede tesis
edilecek otopark yeri haricinde en az 3,00 metre yan bahçe kalması
sağlanır. 3 üncü maddenin birinci fıkrasının (ı) bendinde tanımlanan ortak
otopark uygulamalarında da en az 3,00 metre eninde geçiş yolu sağlanır.
ç) (Değişik:RG-25/3/2021-31434)
Yerleşme bölgelerinde; binanın bodrum katları, tabii veya tesviye
edilmiş zemin altı ile arka ve yan bahçelerde yeterli otopark yerinin
teşkil edilememesi halinde, 5,00 metreden fazla ön bahçe mesafesi olan
yerlerde, yeşil dokuya uygun ve su geçirimli malzeme ile bina cephesinden
itibaren 2 metre dışında kalan kısmın, bina girişine ve varsa yaya
kaldırımı sürekliliğine engel olmayacak şekilde açık otopark alanı olarak
düzenlenmesi hususunda idareler yetkilidir. Tek bağımsız bölümlü
(villa gibi) müstakil konut binalarında varsa yaya kaldırımı sürekliliğini
engellememek ve ilgili idare onayı alınmak kaydı ile tüm bahçeler bu
ölçülerle sınırlı olmaksızın açık otopark alanı olarak düzenlenebilir.
d) (Değişik:RG-31/5/2019-30790)
Mevcut yapılarda parsel maliklerinin ilave otopark yapmak istediği durumlar
ile birinci fıkranın (b), (c) ve (ç) bentlerine göre otopark ihtiyacını
karşılayamadığı idarece tespit edilen yeni yapılarda; ticari amaçla
işletilmemek, 634 sayılı Kanun uyarınca muvafakat alınmak, ayrıca
değişiklikten etkilenen bağımsız bölüm malikinin muvafakati alınmak ve
taşıyıcı sistemi olumsuz etkilememek kaydıyla arka bahçede binalara 2
metreden fazla yaklaşmamak, arka bahçe mesafesi içinde zemin kat
yüksekliğini aşmamak, arka bahçe mesafesi dışında bina yüksekliğini aşmamak
kaydıyla zemin üstü mekanik otoparklar ve/veya taşıt asansörü yapılabilir.
e) Ticaret
alanları, ticaretin yapılabildiği karma kullanımlar ile ticaretin yapılabildiği
konut alanlarında, binanın ihtiyacı olan otoparkını parsel veya bina
bünyesinde karşılamak, otopark dışında hiçbir kullanım getirmemek, bahçe
mesafelerini korumak şartıyla bağımsız bölüm olarak bodrum katlarında ve
girişi zemin kattan da olabilen ticari amaçlı otoparklar yapılabilir.
Ticari amaçlı dışa dönük olarak kullanılan otoparklarda 634 sayılı Kanun
uyarınca parsel maliklerinin muvafakati ve UKOME ya da trafik/ulaşım
komisyonu görüşü alınarak uygulama yapılır. Bu otoparkların, giriş ve çıkışlarının
binanın kullanımına ait otoparklardan ayrı düzenlenmesi, tavan
döşemelerinde ve diğer bağımsız bölümlere bitişik duvarlarında ilgili
mevzuatına göre ses, ısı ve su yalıtımı yapılması, dışa bakan cephelerinin
bina estetiğiyle uyumlu olması zorunludur.
f) İlgili mevzuat
gereğince binanın serpinti sığınağı olarak kullanılmak üzere ayrılmış
bölümleri, barış zamanında ilave otopark olarak kullanılabilir. Ancak
binanın ihtiyacı olan otopark mahallerinin ayrı ayrı düzenlenmesi
zorunludur. Sığınakların ilave otopark olarak kullanılabilmesi için
tasdikli mimari projenin, araçların giriş-çıkış ve park etme düzeni
açısından uygun olması gereklidir.
g) Otopark
Yönetmeliği kapsamında kalan yerleşmelerin imar planlarında bu Yönetmeliğin
uygulanamayacağına dair hüküm getirilemez.
ğ) Toplu konut
inşaatlarında, sanayi ve depolama tesislerinde, kamu kurum ve kuruluşları,
halkın toplu kullanımına açık alışveriş merkezleri, sinema, tiyatro gibi
yapılarda, ağız diş sağlığı merkezleri ve hastanelerde, otellerde, stadyum
ve kapalı spor tesislerinde, üniversitelerde, düğün salonlarında otopark
ihtiyacının bina bünyesinde veya parselinde ya da bu Yönetmelik kapsamında
parselinde otopark teşkilinin mümkün olmaması halinde komşu parselde
karşılanması zorunludur.
h) Otoparkların
düzenlenmesinde aşağıda belirtilen ölçülere uyulur:
1) Otopark rampası
ve sirkülasyon yolları üzerinde yapılacak otopark tefrişlerinde, otopark
tefrişinden sonra kalan mesafenin, minimum rampa genişliğini sağlaması
zorunludur.
2) Otopark giriş kapısı
genişliği net 2,75 metreden az olamaz.
3) Otopark giriş
kapısı yüksekliği net 2,00 metreden az olamaz.
4) Otopark iç
yüksekliği kiriş altı dâhil olmak üzere hiçbir yerde net 2,10 metreden az
olamaz.
5) (Değişik:RG-25/3/2021-31434)
Umumi otoparklar ile kamyon, otobüs ve tır gibi ağır vasıtaların
kullanımına mahsus otoparklarda rampa eğimi %15’ten fazla olamaz. Umumi
otoparklar haricinde, otopark ihtiyacını bünyesinde karşılayan binalarda
otopark rampası eğimi % 20’den fazla olamaz.
6) Otopark rampa
genişliği 2,75 metreden az olamaz. Rampalar dönüş kısımlarında asgari 2.75
metre iç yarıçapında düzenlenir.
7) Umumi
otoparklarda yapılacak 90 derecelik dönüş verilen yollarda, küçük araçlar
için gidiş ve dönüş yolu genişlikleri toplamı 6,50 metreden az olamaz.
Umumi otoparklar haricinde bu ölçü 6,00 metreden az olamaz. (Ek cümle:RG-25/3/2021-31434) Bu yol
genişliği, 15 adetten az otoparkı bulunan binalarda tek yönlü olarak
düzenlenmesi halinde, dönüşlerde yeterli genişlik sağlanmak kaydı ile 4,90
metreden az olmayacak şekilde belirlenebilir.
8) Otoparkların
tefrişinde manevra alanı hariç, binek otoları için en az 2,40x4,90 metre,
kamyonet ve panelvan için 3,00x6,00 metre, kamyon ve otobüsler için en az
4,00x12,00 metre ölçüsü esas alınır.
9) Birim otopark
alanlarının uzun kenarı en az 4,90 metre, kısa kenarı ise engelliler için
en az 3,50 metre diğerleri için en az 2,40 metre genişliğinde olmak
zorundadır.
ı) Otoparklarda
taşıt asansörü yapılabilir. Ancak yangına karşı gereken tedbirlerin
alınması, giriş-çıkışların yeterli olması, iç ve dış trafiği aksatmayacak
şekilde düzenlenmesi zorunludur. Taşıt asansörünün hizmet vereceği
binalarda yedek elektrik jeneratörü bulundurulması ve yapı kullanma izni
aşamasında bu asansörlerin ilgili idarelerin yetkili birimlerince çalışıp
çalışmadığının denetlenmesi ve buna göre yapı kullanma izninin verilmesi
gerekmektedir. (Ek cümle:RG-25/3/2021-31434)
Mekanik otoparklar ile taşıt asansörü bulunan otoparklarda (h)
bendinde belirlenmiş olan ölçüler yerine idaresince uygun görülmek kaydıyla
tasarımda farklı ölçüler kullanılabilir.
i) Bina ve parsel
otoparklarının amacı dışında kullanıldığının tespit edilmesi halinde, bina
veya yapı yönetimi tarafından ilgili idaresine bildirimde bulunulur.
j) (Ek:RG-25/3/2021-31434)
Zorunlu otopark adedi 20 ve üzeri olan yeni yapılacak yapılara ilişkin yapı
ruhsatı başvurularında zorunlu otopark alanlarının 1 adetten az olmamak
üzere en az % 5’inin, ilgili standartlara göre şarj ünitesi dâhil
elektrikli araçlara uygun olarak düzenlenmesi şartı aranır.
Bölge ve genel
otoparkların düzenlenme esasları
MADDE 6 – (1)
Bölge otoparkları ve genel otoparklar, imar planlarında bu kullanımlara
ayrılan yerlerde ve plan esaslarına uygun olarak yer üstünde veya altında
açık, kapalı veya çok katlı olarak gerektiğinde mekanik sistemler de
kullanılarak yapılır. (Ek
cümle:RG-25/3/2021-31434) Uygulama imar planlarında, bölgenin
ihtiyacına yönelik otopark, cep otoparkı, yol boyu otopark, durak cebi gibi
alanları artırıcı fonksiyonlar ayrılabilir ve bu fonksiyonların konulması
nazım imar planında değişiklik gerektirmez.
(2) Bölge
otoparklarında mekanik otopark sistemleri kullanılması halinde, bu
sistemler teknik, mekanik ihtiyaçları göz önünde bulundurularak ilgili
idarelerin uygun görüşü doğrultusunda ilgili standartlara göre yapılır ve
mekanik otopark sistemlerinin bulunduğu kısımlarda bu Yönetmelikte
belirlenen ölçülere uyulmayabilir.
(3) Valilik veya
belediyeler tarafından yaptırılan bölge ve genel otoparkların denetim,
bakım, onarım ve işletilmesi valilik veya belediyelere aittir. Bu hizmetler
için alınacak ücret valilik veya belediyelerce tespit edilir. Bölge ve
genel otoparkların yapımı, bakımı, onarımı ve işletilmesi üçüncü şahıslara
verilebilir.
(4) Ana arter
yollarda cadde altı, imar mevzuatının izin verdiği meydan, yeşil saha ve
parklar ile ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca uygun görülen, (Değişik
ibare:RG-31/5/2018-30437) Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim
tesis alanlarındaki projeler için düzenleme ve onaylar Milli Eğitim
Bakanlığına ait olmak üzere bu kuruluşlara ait veya tahsisli
taşınmazların bahçelerinde; tamamen tabii veya tesviye edilmiş zemin
altında kalan kısımlarda, otopark giriş ve çıkışlarında can ve mal
güvenliğinin sağlanması, giriş ve çıkışların bu alanların giriş ve
çıkışlarından ayrı olması ve kullanımını etkilememesi koşullarıyla, mevcut
ağaç dokusu dikkate alınarak; korunması gerekli ağaçlara hiçbir şekilde
zarar verilmemesi, ağaçlandırma ve bitkilendirme için yeterli derinlikte
toprak örtüsü bırakılması ve standartların sağlanması kaydıyla bölge ve
genel otopark yapılabilir. Yer altı otoparkları, her durumda trafik
tedbirleri alınarak ve yerel trafik etütleri yaptırılmak kaydıyla; trafik
yükü hesaplanarak planlanır ve projelendirilir. Bu tür otoparkların yapımı
için kurumlar arası (idare ve ilgili kurum) mutabakat ve konuyla ilgili
UKOME ya da trafik/ulaşım komisyonu kararı alınması gerekir.
(5) (Değişik:RG-25/3/2021-31434)
Yeni yapılacak olan bölge ve genel otoparklar
ile AVM’lere ait otoparklarda en az %10 oranında otopark yerinin
ilgili standartlara göre elektrikli araçlara uygun olarak (şarj ünitesi
dâhil) düzenlenmesi şartı aranır. Otuzbin metrekareden
büyük AVM’lerde kurulacak şarj ünitelerinden en az
birinin, yetmişbin metrekareden büyük AVM’lerde ise en
az ikisinin ilgili standartlara göre hızlı şarj kapasitesine sahip olması
gerekir. İhtiyaca göre elektrikli araç otopark yeri sayısının artırılması
hususunda idarelerce karar alınabilir.
(6) (Ek:RG-25/3/2021-31434)
Büyükşehir belediyesi kapsamında olan yerlerde genel otoparkların yapım,
bakım ve işletilmesine ilişkin usul ve esaslar büyükşehir belediyelerince
belirlenir.
Park et-devam
et otoparklarının düzenlenme esasları
MADDE 7 –
(1) Araçların şehir merkezine yönlendirilmemesi amacıyla, şehrin merkezi
alanları dışında çeperlerinde yer alan ana toplu taşıma istasyonu, durak ya
da aktarma noktalarına idaresince belirlenecek yürüme mesafesi içerisinde
park et-devam et otopark alanları tesis edilir. Büyükşehir belediyelerince
yapılması zorunlu olan ulaşım ana planlarında park et-devam et otopark
alanları gerekli detayları ile birlikte belirtilir. İmar planları
hazırlanırken ulaşım planları dikkate alınır.
(2) Park et-devam
et otopark alanlarına sadece binek taşıtlar, hafif ticari araçlar,
motosiklet ve bisikletler park edebilir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Planlama
ve Uygulama Esasları
Otopark
aranması gereken kullanımlar ve miktarları
MADDE 8 – (1)
Otopark aranması gereken kullanımlar ve miktarları Ek-1’de yer almaktadır.
(2) Belirlenen otopark
miktarları en az miktarlar olup, bu miktarlar ve kullanım çeşitlerinin alt
türleri yöre ihtiyaçları göz önünde bulundurularak; büyükşehir sınırları
içinde büyükşehir belediyelerince resen ya da ilçe belediyelerinin
önerileri doğrultusunda büyükşehirlerin meclis kararı ile, diğer belediye
ve mücavir alan sınırları içinde belediye meclislerince, bunların dışında
ilgili idarelerce artırılabilir. (Değişik cümle:RG-7/9/2018-30528)
Cephesi 9 metreden veya alanı 250 m2’den küçük olan parseller ile 4 üncü maddenin
birinci fıkrasının (e) bendi kapsamında kalan parsellerde otopark
ihtiyacının en az yarısının parselinde karşılanabilmesi halinde konut
kullanımına ait asgari otopark ihtiyacı %50 oranına kadar azaltılabilir. (Ek
cümle:RG-31/5/2019-30790) Alanı 120 m2 den küçük olup
kat adedi 3 ve üzeri olan mevcut parsellerin otopark ihtiyacı, talep
edilmesi halinde otopark bedeli alınmak suretiyle genel veya bölge
otoparklarından karşılanır.
(3) (Değişik:RG-25/3/2021-31434)
Otopark sayısı, açık tesislerde parsel alanı üzerinden, meskenlerde
bağımsız bölüm brüt alanı üzerinden, diğer yapılarda ise emsal hesabına
konu alan üzerinden belirlenir.
(4) Hesaplama
sonunda bulunan sayının kesirli olması halinde bir üst değer esas alınır.
(5) Birden fazla
amaçlı binaların farklı bölümleri için, Ek-1’de belirtilen kendi kullanım
çeşidine göre tespit edilen otopark miktarı uygulanır. Kullanımları gereği
otel, hamam, sauna gibi bünyesinde farklı fonksiyonlar bulunduran
yapılardaki asıl kullanımın tamamlayıcısı niteliğini taşıyan hacimler için
asıl kullanım çeşidine göre otopark miktarı belirlenir. Ancak bünyesinde
kongre merkezi bulunduran otellerin otopark ihtiyacı, otel ve kongre
merkezi için ayrı ayrı hesaplanır.
(6) Ek-1’de
bulunan tabloda yer almayan kullanım türlerine ilişkin otopark sayıları,
varsa öncelikle ulusal/uluslararası standartlara uygun olarak veya tabloda
yer alan benzer kullanımlar dikkate alınarak idaresince belirlenir.
Beş yıllık imar
programları
MADDE 9 –
(1) Onaylı imar planında tespit edilen bölge ve genel otoparklarının
uygulama döneminde ilgili idarelerce gerçekleştirilecek 5 yıllık imar
programlarına alınması gerekir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Uygulama
ve Denetim
Yapı ruhsatı ve
kullanma izinlerinin verilmesi
MADDE 10 – (1)
Yapılacak yapılara bu Yönetmelikte belirtilen esaslara göre otopark yerleri
ayrılmadıkça yapı ruhsatı, bu otoparklar inşa edilip hazır hale
getirilmedikçe de yapı kullanma izni verilemez. (Ek
cümleler:RG-21/10/2021-31635) Ancak, afetlere hazırlık kapsamında
riskli yapı tespiti yapılarak yıkılan yapıların bulunduğu 250 m2
ve daha küçük parsellerde yapılacak olan ve otopark ihtiyacı 4 üncü
maddenin birinci fıkrasının (e) bendi ile (f) bendinin (1) ve (2) numaralı
alt bentleri uyarınca karşılanamadığı tespit edilen yeni yapılara ilişkin
yapı ruhsatı başvuruları, otopark bedelinin %25’inin müracaat sırasında
ödenmesi kaydı ile karşılanır. Bu yapılara ait otopark yerleri bölge
otoparkından karşılanacak şekilde idarelerce planlanır. Bu yapıların, bölge
otoparkları yapılıp yer tahsisi yapılmadan önce tamamlanmaları halinde
otopark ihtiyacı, mesafe koşulu olmadan varsa genel otoparklardan veya
gerekli yatay ve düşey işaretlemeler yapılmak suretiyle yol boyu otoparkı,
cep otoparkı gibi yöntemlerle mümkün olan en yakın mesafede parklanma
düzeni şeklinde geçici olarak idaresince sağlanır ve bu husus belirtilmek
suretiyle yapı kullanma izin belgesi verilir. Bu şekilde sağlanacak
parklanma düzenine ve işletilmesine ilişkin usul ve esaslar idaresince
belirlenir. Otopark bedelinin kalan %75’i bölge otoparkının idarelerce
karşılanmasına müteakip 30 gün içinde parsel maliklerinden tahsil edilir ve
bu konuda tapu kütüğünün beyanlar hanesine belirtme yapılır.
(2) Otopark
miktarının, engellilere ayrılanlar da dâhil, araçların park etme düzeni ve
tefrişinin, varsa parsel sınırından itibaren otopark rampasının, trafik
akışının ve tesis kapasitesinin yapının onaylı mimari projesinde sayısal
değerleri ile birlikte gösterilmesi zorunludur.
Otoparkların
amacı dışında kullanılamayacağı
MADDE 11 – (1)
Yapı kullanma izni alındıktan sonra otopark yerleri plan ve Yönetmelik
hükümlerine aykırı olarak başka amaçlara tahsis edilemez.
(2) İdareler, bina
otoparklarının kullanımını engelleyici her türlü ihlalleri önlemekle
yetkili ve görevlidirler. Aksi uygulamalarda 3194 sayılı Kanunun ilgili
hükümleri uygulanır.
(3) İlgili
idareler, bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden sonra yapı kullanma izin
belgesi düzenlenen yapılardaki otoparkların amacına uygun kullanılıp
kullanılmadığını, yapı kullanma izin belgesi tarihinden itibaren beş yıl
içerisinde denetlemekle, büyükşehir belediyeleri de, 5216 sayılı Kanunun 11
inci maddesi uyarınca bu denetimin yapılıp yapılmadığını takip ile
yükümlüdür. Valilikler, bu denetimlerin belediyeler veya büyükşehir
belediyelerince yapılmadığının tespiti halinde, gerekli denetimleri yapmaya
ve görevini ihmal eden idareler hakkında İçişleri Bakanlığına bildirimde
bulunmaya yetkilidir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Otopark
Bedeline İlişkin Hükümler
Otopark
bedelinin tespit, tahakkuk ve tahsili
MADDE 12 – (1)
4 üncü maddenin birinci fıkrasının (f) bendinin (3) numaralı alt bendi
uyarınca alınacak otopark bedelinin tespiti, tahakkuku ve tahsilinde bu
maddede belirtilen esaslara uyulur.
(2) Otopark
bedelinin hesabında, 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (ç) bendinde
belirtilen birim park alanları ile Ek-1’de belirtilen otopark sayısı esas
alınır.
(3) Otopark
bedellerinin tahakkuk ve tahsil esasları bu Yönetmelik hükümleri dikkate
alınarak ilgili idareler tarafından belirlenir.
(4) Otopark
bedelleri kamu bankalarından herhangi birinde açılacak otopark hesabına
yatırılır. Bu hesapta toplanan meblağa yasaların öngördüğü faiz oranı
uygulanır.
(5) (Mülga:RG-25/3/2021-31434)
(6) (Mülga:RG-25/3/2021-31434)
(7) (Değişik:RG-25/3/2021-31434)
Otopark bedeli alınan parsellerin otopark ihtiyacının ilgili idarece
karşılanması zorunludur. İdarelerce bedel alınmış olan parseller için bölge
otoparkları ruhsat tarihinden itibaren en geç (Değişik ibare:RG-16/6/2022-31868)
5 yıl içinde tamamlanmak zorundadır.
(8) Tahsis edilen alanın
kamulaştırılması veya herhangi bir nedenle kullanılamaz hale gelmesi
durumunda yeni bir otopark alanı tahsis edilir. Yapı ruhsatının iptali
durumunda otopark için alınan bedel o yıla göre hesaplanacak miktar
üzerinden geri ödenir.
(9) (Değişik:RG-25/3/2021-31434)
Otopark bedelinin % 25’i yapı ruhsatı verilmesi sırasında nakden, bakiyesi
ise yapı kullanma izni verilmeden önce tamamlanmak kaydı ile en çok (Değişik
ibare:RG-16/6/2022-31868) otuz altı ay içinde altı eşit
taksitte ve kalan taksitlerin her yıl yeniden değerleme oranında artırılması
suretiyle tahsil edilir. Yapı ruhsatı düzenleme aşamasında %25’lik peşin
ödenen kısım haricindeki ödemelere ilişkin taahhütname alınır. Taksitle
ödenecek %75’lik kısım ödenmeden yapı kullanma izni düzenlenmez.
(10) Tahsilat
makbuzunda, yapının ada ve parsel numarası ve tahsilatın kaç araçlık
otopark yeri için yapıldığı da belirtilir. Bu makbuzun bir nüshası yapının
ruhsat dosyasında bulundurulur.
(11) Bu
Yönetmelikte belirtilen esaslar dâhilinde otopark yeri bölge veya genel
otoparklardan karşılanacak yükümlülerden alınacak otopark bedelinin
hesabına ve tahsiline ilişkin esaslar aşağıda açıklanmıştır:
a) Gerekli
görülmesi halinde yerleşme bölgeleri, il genel meclisi veya belediye
meclisi tarafından 5 gruba ayrılır ve her grup için aşağıda gösterilen hesap
şekli uygulanır:
1) 1. Grup için,
tarifedeki bedelin %100’ü,
2) 2. Grup için,
tarifedeki bedelin %90’ı,
3) 3. Grup için,
tarifedeki bedelin %80’i,
4) 4. Grup için,
tarifedeki bedelin %70’i,
5) 5. Grup için,
tarifedeki bedelin %60’ı,
otopark bedeli olarak
alınır. (Değişik cümle:RG-16/6/2022-31868) İlgili idareler meclis
kararı almak suretiyle, bu maddede belirtilen grup sayısını azaltmaya ve
bedel hesabına ilişkin oranları arttırmaya yetkilidir.
b) Birim otopark
bedeli : ( A + B ) x 20 x Y formülü ile hesaplanır.
c) Formülde
verilen;
1) A : Birim
otopark bedeli arsa payını ifade eder. Belirlenen arsaların 29/7/1970
tarihli ve 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu uyarınca her yıl için yeniden
belirlenen değerinin planda belirlenen katlar alanı hesabına konu alana
bölünmesi ile tespit edilir.
2) B : Birim
otopark bedeli yapı payını ifade eder. Yapı ruhsatının düzenlendiği yıl
için, (Değişik ibare:RG-16/6/2022-31868) Çevre, Şehircilik ve
İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından yayımlanan Mimarlık ve
Mühendislik Hizmet Bedellerinin Hesabında Kullanılacak Yapı Yaklaşık Birim
Maliyetleri Hakkında Tebliğde yer alan otoparka ait birim fiyatlara
karşılık gelen bedeli ifade eder.
3) 20 : Binek
otolar dikkate alınarak belirlenen manevra alanı dahil en az birim park
alanını ifade eder. (Ek:
cümleRG-25/3/2021-31434) Mekanik ve asansörlü otoparklarda birim
park alanı, onaylı projesinde gösterilen ölçüde alınabilir.
4) Y : (a) bendinde
belirtilen ve Meclis Kararı ile belirlenen yerleşme bölgelerinde ayrılan
gruplara göre uygulanacak oranı (%100, %80 … gibi) ifade eder.
Otopark
hesabından yapılacak harcamalar
MADDE 13 – (1)
Otopark hesabında toplanan meblağ, belediyelerin kendi kaynaklarından
ayıracağı tahsisatla birlikte, tasdikli plan ve beş yıllık imar programına
göre hazırlanan kamulaştırma projesi karşılığında (Ek ibare:RG-16/6/2022-31868)
bölge ve genel otopark tesisi için gerekli arsa alımları ile bölge
ve genel otoparkların inşasında kullanılır. Bu meblağ, öncelikle parselinde
otopark ihtiyacı karşılanamayan ancak otopark bedeli ödeyen parsellerin
bulunduğu mümkün olan en yakın sınırlar içinde kullanılır.
(2) Otopark
hesabında toplanan meblağ (Ek ibare:RG-16/6/2022-31868) bölge ve
genel otopark tesisi dışında başka bir amaçla kullanılamaz.
(3) Otopark
hesabında toplanan meblağ, belediyelerce hazırlanacak sarf belgesi, verile
emri ve hak ediş raporuna göre belediyesinin yazılı talimatı üzerine ilgili
bankaca hak sahibine ödenir.
(4) Otopark
hesabında toplanan meblağın, amacında kullanılıp kullanılmadığı hususu
İçişleri Bakanlığınca denetlenir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan mevzuat
MADDE 14 – (1)
1/7/1993 tarihli ve 21624 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Otopark
Yönetmeliği ile 30/12/1993 tarihli ve 21804 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Otopark Yönetmeliği Hakkında Genel Tebliğ yürürlükten kaldırılmıştır.
Sorumlu idare
MADDE 15 – (1)
Bu Yönetmeliğin uygulanmasında yetki ve sorumluluk, alanlarına göre,
belediyeler ve valiliklerdedir.
(2) Bu Yönetmelik ile
belediye ve mücavir alan sınırları içinde belediye meclisine, belediye
encümenine ve belediye başkanlığına verilen yetkiler, belediye mücavir alan
sınırları dışında valilik görev alanında kalan alanlarda, il genel meclisi,
il encümeni ve il özel idareleri tarafından kullanılır.
İmar planları
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) Belediye veya valilikler, imar planı sınırları içerisinde kalan
alanlardaki yerleşmenin projeksiyon nüfusunun otopark ihtiyacını tespit
ederek, bu ihtiyacın karşılanması amacıyla bölge otopark alanı oluşturmaya
yönelik imar planı revizyonlarını veya değişikliklerini en geç iki yıl
içinde yaparlar. Planların yürürlüğe girmesinden itibaren en geç üç ay
içinde bu planı tatbik etmek üzere beş yıllık imar programını hazırlayarak
bu süre içerisinde uygularlar.
İdarelerce
belirlenecek usul ve esaslar
GEÇİCİ MADDE 2
– (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden sonra, idareler bu
Yönetmelik ile kendilerine tespit yetkisi verilen konular ile ilgili usul
ve esasları belirlerler.
(2) 14 üncü madde
kapsamında yürürlükten kaldırılan mevzuat ile tespit yetkisi verilen
konulara ilişkin idarelerce düzenlenen esaslar, bu Yönetmeliğin yürürlük
tarihinden itibaren altı ay içerisinde bu Yönetmeliğe uygun hale getirilir.
Bu yükümlülük belediyelerce yerine getirilinceye kadar uygulamalar bu
Yönetmelik doğrultusunda yapılır.
İşlemleri devam
eden yapılar
GEÇİCİ MADDE 3
– (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce mevzuata uygun
olarak alınmış ruhsata göre inşasına başlanıp devam eden yapılar ile yapı kullanma
izin belgeli olup inşaat alanı ve emsali, bağımsız bölüm sayısı ve kat
sayısı artışı ile kullanım amacı değişikliği olmaksızın tadilat yapılacak
yapılarda talep edilmesi halinde bu ruhsatın düzenlendiği Yönetmeliğe göre
uygulama yapılır. (Ek cümle:RG-31/5/2019-30790) Yapı kullanma izin
belgeli olup inşaat alanı, emsali, bağımsız bölüm sayısı, kat sayısı artışı
ile kullanım amacı değişikliği olacak şekilde tadilat yapılacak yapılarda
ise artış veya değişikliğe konu alan üzerinden artan otopark ihtiyacı,
parselde ya da binada karşılanamaması halinde otopark bedeli alınmak
suretiyle genel veya bölge otoparklarından karşılanır.
(2) (Değişik:RG-25/3/2021-31434)
Bu fıkranın yürürlüğe girdiği tarihten önce; noter onaylı kat karşılığı
inşaat sözleşmesi yapılmış olan, mevzuata uygun şekilde yapı ruhsatı
başvurusu yapılmış olmasına rağmen idaresince yapı ruhsatı düzenlenmemiş
olan ve kamu kurum ve kuruluşlarınca yapım ihale tarihi veya kararı alınmış
ya da yapım ihalesi yapılmış olan yapıların ruhsat işlemleri, talep
edilmesi halinde 31/12/2021 tarihine kadar 14 üncü madde ile
yürürlükten kaldırılan Otopark Yönetmeliğine göre sonuçlandırılır.
(3) (Ek:RG-7/9/2018-30528)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce, noter onaylı inşaat yapım
sözleşmesi (Değişik ibare:RG-7/12/2018-30618) düzenlenmiş
ve imar durum belgesi alınarak yapı ruhsatı başvurusu yapılmış olan
yapılarda talep edilmesi halinde, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden
önceki Yönetmeliğe göre uygulama yapılır.
Geçiş
dönemi
GEÇİCİ MADDE 4
– (Ek:RG-7/12/2018-30618)
(1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği
tarihten önce veya sonra yapılan yapı ruhsatı başvuruları; talep edilmesi
halinde, (Değişik ibare:RG-19/12/2020-31339) 31/3/2021
tarihine kadar bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önceki Yönetmeliğe
göre sonuçlandırılır.
(2) (Ek:RG-25/3/2021-31434) 5 inci maddenin birinci
fıkrasının (j) bendinde yer alan “% 5” oranı, 1/1/2023 tarihine
kadar “%2” olarak uygulanır.
(3) (Ek:RG-25/3/2021-31434) 6 ncı maddenin
beşinci fıkrasında yer alan “%10” oranı, 1/1/2023 tarihine
kadar “%5” olarak uygulanır. Bu tarihe kadar hızlı şarj kapasitesi
zorunluluğu aranmaz.
(4)
(Ek:RG-16/6/2022-31868) 10 uncu maddenin birinci fıkrasında yer alan
“250 m2” ibaresi; fıkrada belirtilen yapılardan bitişik nizam olanlar
için 1/7/2023 tarihine kadar “350 m2” olarak uygulanır.
Yürürlük
MADDE 16 –
(Değişik:RG-7/9/2018-30528)
(1) Bu
Yönetmelik 15/9/2018 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini (Değişik ibare:RG-16/6/2022-31868) Çevre,
Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı yürütür.
Eki
için tıklayınız
|